Zo schrik je klanten af

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Je kent het misschien wel. Je hebt een prachtige website, een mooie flyer of een dure advertentie. Maar het effect blijft uit. Wel veel bereik, maar weinig kliks en nog minder klanten. Wat is er aan de hand? Het zou zomaar kunnen dat jij potentiële klanten afschrikt. Hoe? Door te snél te willen verkopen.

Relatie

Mensen die jouw bericht zien, willen namelijk eerst rustig onderzoeken wat je aanbod is, wie jij bent en waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Eigenlijk komt het allemaal neer op relatie. En een relatie bouw je niet zomaar. Dat is een ketting met een heleboel schakels en er mag geen schakel in ontbreken. Een heel mooi model dat je hiervoor goed kunt gebruiken is de know-like-trust-buy piramide. Een bekend model dat ik vaak gebruik als ik mijn eigen teksten en uitingen check.

Know – Like – Trust

hoe kun je als fotograaf door middel van een funnel met facebook advertenties direct meer klanten halen? Door een relatie te bouwen met je klant

In bovenstaand model zie je hoe het werkt. Voordat klanten van je gaan kopen moeten ze je eerst kennen, leuk vinden en vertrouwen. Heel globaal gesproken:

KNOW

Zorg dat je naamsbekendheid hebt. Dat potentiele klanten weten dat je bestaat. Bijvoorbeeld door het inzetten van social media en advertenties, maar ook door het neerleggen van flyers op strategische punten of leuke samenwerkingen aan te gaan.

LIKE

Vervolgens moet iemand jou ook leuk vinden. Dat zit hem deels in je foto’s: de stijl moet aanspreken en ook de manier waarop je foto’s maakt. Maar het gaat ook over jou persoonlijk. Er zijn namelijk heel veel concurrenten. Mensen kiezen jou uiteindelijk ook vanwege je persoonlijkheid, je betrokkenheid, service, klantgerichtheid.

TRUST

Tot slot is het enorm belangrijk dat klanten je ook vertrouwen. Daar zorg je voor door professioneel te zijn in je marketing (goede website, actieve social media) je beste werk te laten zien, veel reviews te verzamelen, awards te winnen enz. Helpt allemaal mee om die klant door de laatste fase heen te krijgen.

Globaal en micro

Dit model werkt op twee manieren: globaal voor je HELE workflow. Bijvoorbeeld: Know = advertenties. Like = mailing. Trust = kennismakingsgesprek. Maar het werkt ook op microniveau: gebruik dit model in elke advertentie die je schrijft, in de mailing die je maakt en op je website. =

Funnel

Eén van de SNELSTE manieren om door deze fases heen te gaan is het inzetten van een funnel. Sterker nog, ik haal door één funnel al mijn bruidsparen binnen (27 voor 2020). Wil je meer leren over hoe je een funnel maakt? Dan moet je echt bij mijn online masterclass ‘Direct meer omzet met je Funnel’ zijn.

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:

upselling en cross selling fotografen
Kennisbank

Hoe upselling en cross selling inzetten als fotograaf?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling!

Read More »