Waarom een funnel zo effectief is

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Wie mij al een poosje volgt, heeft het me al meerdere keren horen zeggen: ik haal al mijn bruiloften uit één enkele funnel. En dat zijn er bijvoorbeeld voor dit jaar 27. Omgerekend zou je dit sommetje kunnen maken: 

Ik gaf ongeveer €300,- uit aan het adverteren met mijn funnel en haalde daarmee een stuk of 32 kennismakingsgesprekken binnen waarvan 27 ook hun bruiloft bij mij boekten. Een simpele en goedkope manier dus om klanten binnen te halen.

I tried it all

Ik heb het allemaal gedaan. Op evenementen staan, adverteren op theperfectwedding, Google Adwords. Sommige methoden werkten een beetje, anderen nauwelijks. Maar het aanmaken en aanzetten van een funnel heeft voor mij altijd gewerkt. Sterker nog: als ik wat ruimte in mijn agenda zie aankomen, zet ik de funnel aan en al het te druk is, gaat hij weer even uit. Zo’n controle geeft het adverteren met een funnel mij.

Wat is het precies?

Maar misschien weet je eigenlijk nog niet eens wat een funnel precies is? Een funnel is een snelle manier om door middel  van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Even praktisch wat je ervoor moet maken: 

  • Website met landingspagina
  • Weggever
  • Advertentie
  • Geautomatiseerde mailing

In 1 avond kun je het klaar hebben staan en daarna mogen de klanten binnenstromen. En wat vooral fijn is: je hoeft er dan ook niet heel veel tijd meer in te stoppen. Ik heb namelijk nooit genoeg tijd, jij wel?

Relatie

Hoe komt het dat een GOEDE funnel zoveel effect kan hebben? Omdat een klant een proces door moet voordat hij bij jou gaat kopen. Fotografen bieden vaak direct hun aanbod aan, en dat werkt dus niet! Je moet een relatie opbouwen met een klant en het vertrouwen geven dat jouw aanbod het beste is. Een funnel is daar een uitstekend middel voor! Lees hierover ook mijn laatste blog op mijn website waarin ik dit verder uitleg.

Een eigen funnel

Het allereerste dat ik dus meestal doe als ik een fotograaf coach, is samen een eigen funnel bouwen. Dat kan namelijk heel snel effect hebben, als je het goed doet.

Masterclass

Dat laatste is dan wel weer belangrijk. Want in 1 freebie kan ik je niet genoeg informatie geven om een goede funnel aan te kunnen zetten. Daarvoor moet je even een ticket kopen voor mijn masterclass!

Voor maar €27,- ontdek je in deze uitgebreide masterclass precies of een funnel ook voor jou werkt. Ik laat je mee kijken achter de schermen en bespreek echte casussen. Zo leer je niet alleen waarom een funnel werkt maar ook hoe!


Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:

upselling en cross selling fotografen
Kennisbank

Hoe upselling en cross selling inzetten als fotograaf?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling!

Read More »