Jouw unieke contentstrategie

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Tegenwoordig is de beste manier om klanten binnen te halen, verleidelijke en relevante content aanbieden. Maar wat is voor jouw doelgroep relevante content? En welke vorm van content ziet jouw doelgroep het liefst, op welk kanaal? Dit zijn allemaal vragen die jij je misschien wel eens hebt afgevraagd. Ik vertel je hoe jij een voor jouw bedrijf unieke content strategie kan opzetten, aan de hand van een aantal basisstappen!

Content heeft vele verschillende vormen. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube. Maar een contentstrategie is meer dan een aantal losse middelen. Een paar leuke berichten op verschillende social media platformen, is zeker nog geen content strategie. Het is belangrijk dat er echt een visie achter zit en dat dit overkomt op jouw doelgroep. 

Denk vanuit je doelgroep! 

Ik zie vaak dat fotografen berichten plaatsen die zijzelf interessant vinden, in plaats van dat ze letten op waar de doelgroep echt naar op zoek is. Bij fotografen met een geslaagde contentstrategie valt het op dat zij relatief weinig over zichzelf spreken. Ze hebben juist veel aandacht voor het vertellen van verhalen en berichten over thema’s die de doelgroep aanspreken. 

Ben jij nou benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan vooral de 7 stappen die ik hieronder heb beschreven. 

Stap 1: Bepaal het communicatiedoel 

Allereerst is het belangrijk om aan de hand van je organisatiedoelen je communicatiedoelen te bepalen. Wat wil je precies bereiken? Er zijn drie belangrijke hoofddoelen. 

Awareness: Hierbij gaat het om bekendheid. Je wilt dat iedereen jouw bedrijf of jouw dienst opmerkt en kent. 

Engagement: Hierbij gaat het om betrokkenheid. Je wilt waarde en betekenis hebben voor de doelgroep. Dit gebeurt vaak door in gesprek te gaan met je doelgroep. 

Actie: Hierbij gaat het erom dat je doelgroep iets doet. Het is belangrijk om van tevoren te bedenken wat de uitkomst van de acties moet zijn. Denk hierbij aan: het aantal aanvragen van offertes voor shoots laten toenemen. Of het aantal online bestellingen van jouw product laten stijgen. 

Jouw contentstrategie heeft dus altijd een doel! Houd dit doel in je achterhoofd bij alles wat je doet. 

Stap 2: Omschrijf sociale persona’s. Tegen wie praat je? 

Bij stap 2 is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep precies is en met wie je eigenlijk communiceert. Ik zou je dan ook aanraden om in deze stap gesprekken te voeren met mensen uit je doelgroep en om online onderzoek te doen. Leer ze kennen, weet wat er speelt, hoe ze zich voelen en waar de interesses liggen. Hoe beter je de content afstemt op het niveau en de interesses van de doelgroep, hoe groter de kans op het gewenste effect. 

Stel na het voeren van de gesprekken een of meerdere sociale persona’s op. Een sociale persona is een concrete beschrijving van een persoon uit de doelgroep. Beschrijf hierbij verschillende eigenschappen zoals: leeftijd, hobby’s, verlangens, media, werk, vrienden, merken en interesses. Eigenlijk alles waar jij met jouw contentstrategie weer op in kan spelen! 

Stap 3: Formuleer een kernthema en topics: Wat ga je communiceren? 

Wat interessante content is, verschilt uiteraard per fotograaf. Ben je een gezinsfotograaf, dan gaat jouw content waarschijnlijk over hele andere onderwerpen dan als je een bedrijfsfotograaf bent. 

Maar wat voor een fotograaf jij ook bent, het is altijd belangrijk om een kernthema te hebben dat past bij jouw bedrijf en waar jij echt in uitblinkt. Daarnaast kan je natuurlijk content plaatsen over andere onderwerpen die goed aansluiten bij het kernthema en bij de interesses van jouw doelgroep. Als bruiloftsfotograaf kan je naast foto’s van bruiloften ook tips voor aanstaande bruiden delen. Of als natuurfotograaf berichten plaatsen over de leukste bossen om te bezoeken in Nederland. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden! 

Stap 4: Gebruik social media. Waar post je? 

Nu je precies weet wie jouw doelgroep is en wat voor een berichten deze doelgroep wilt zien, is het belangrijk om de content te plaatsen op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Vaak is dit een combinatie van verschillende kanalen, waar je ook net weer andere content op deelt. Omdat voor fotografen het laten zien van beeld erg belangrijk is, is het erg belangrijk dat je hier bij je social media keuzes ook rekening mee houdt. 

Stap 5: Maak een contentkalender. Wanneer praat je?

Content is niet iets wat je af en toe even maakt, het is een permanent proces. Daarom is het handig om een contentkalender op te stellen! Een contentkalender geeft overzicht in wanneer je welke content op welk platform, wilt plaatsen. Het is slim om belangrijke datums en events in kaart te brengen en hier je content op aan te laten sluiten. 

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe vaak je per week of maand over welke onderwerpen wilt posten. Kijk hierbij naar waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en ook op welke tijdstippen jouw doelgroep het best wordt bereikt. 

Stap 6: Stimuleer de interactie. Hoe blijf je in gesprek?

Aansprekende content zorgt ervoor dat mensen deze content willen delen met hun sociale netwerken. Belangrijk is dus ook dat content shareable is! Het moet leuk zijn voor de doelgroep om jouw content te delen. Zo bereikt jouw content veel meer mensen en stimuleer je interactie. Zorg er ook altijd voor dat je op vragen van volgers reageert en dat je regelmatig je DM’s checkt. Doe je dit niet, dan loop je wellicht een nieuwe klant mis! 

Stap 7: Monitoring. Wat ging goed en wat kan beter? 

Het maken van content en een juiste contentstrategie vereist veel denken, maar ook gewoon veel doen. Blijf niet te lang hangen in het maken van plannen en just do it! Het posten van content op social media is een proces van trail en error. Ga uitproberen: wat werkt wel voor je doelgroep en wat niet? Het duurt meestal ook even voor je doelgroep doorheeft dat je eigenlijk best interessante content post.

Monitor, meet en evalueer constant. En geef jezelf vooral de tijd en ruimte om te leren. 

Kom je er zelf nog niet helemaal uit? Neem dan even contact met mij op en dan denk ik graag mee over jouw unieke contentstrategie! 

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:

upselling en cross selling fotografen
Kennisbank

Hoe upselling en cross selling inzetten als fotograaf?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling!

Read More »