Ik heb een fout gemaakt

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Laat ik meteen maar heel eerlijk zijn. Ik heb een fout gemaakt. Mag ik dat gewoon even zeggen? Ik heb een dikke vette fout gemaakt, maar ik heb er van geleerd. En daarom durf ik het hier wel uit te leggen.

Geen visie

Toen ik begon met mijn fotografiebedrijf, kende ik een heleboel marketingtools en tricks. Helemaal nadat ik met een vriendin een marketingbedrijf had en ik nog meer van haar leerde. Ik kende de strategieën en geijkte wegen. Maar toen ik ze voor mijn eigen fotografiebedrijf toepaste, maakte ik een fout.

Ik ging namelijk voor verkoop gerichte marketing en niet voor relatie gerichte marketing. Ik was bang om vol te gaan voor de marketing dus dacht ik geen visie uit, maar strooide links en rechts met de bekende verkooptrucjes. Advertentie hier, weggever daar, like en win acties en blogs. Het werkte maar een heel klein beetje.

Het licht gezien

Toen fotografie mijn fulltime business werd, wist ik dat ik aan de bak moest. Ik kon niet meer vertrouwen op simpele trucs, ik moest een echte visie voor mijn bedrijf én mijn marketing uitwerken. En dat deed ik. Ik ontwierp een visie gebaseerd op relatiemarketing in plaats van verkoopmarketing. En daarbij gebruikte ik 3 pijlers: Persoonlijk, Puur, Professioneel. Het is mijn overtuiging dat dit DE 3 p’s van effectieve marketing zijn.

Ik ging aan de slag. Ik professionaliseerde mijn logo en website, liet meer van mijzelf zien en durfde steeds kwetsbaarder en puurder zichtbaar te zijn. Ik ontwierp een funnel waar ik veel aandacht aan besteedde om ervoor te zorgen dat ik echt een relatie op zou bouwen met de lezer. En ik ging ook in klantgesprekken meer reageren vanuit mijn eigen persoonlijkheid, niet vanuit de gelikte sales persoon.

Diepe overtuiging

Het is mijn diepe overtuiging dat marketing voor fotografen alleen werkt als je die inzet om een relatie, een verbinding, een connectie op te bouwen. Wanneer je marketing inzet om een directe verkoop te doen, zul je veel minder effect hebben. Maar veel belangrijker nog: met relatiemarketing kun jij dicht bij jezelf blijven. Hoef je je niet anders voor te doen dan je bent en kom je niet spammerig of verkoperig over. Dat geeft zoveel meer plezier in het vermarkten van je product!

Een klant van mij schreef deze review:

https://www.facebook.com/eni.ojeaga/posts/10161456371310228

Zo bijzonder om dit op je Facebookpagina te zien verschijnen. En zie je de drie pijlers terugkomen? Persoonlijk, puur en professioneel. Het zit er allemaal in.

Geniet van je zichtbaarheid

Ik geloof dat als jij jouw marketing ook zo gaat inzetten: als middel om een relatie op te bouwen, je veel meer effect én meer plezier gaat hebben. Zo wordt marketing geen vervelend ‘moetje’ maar ga je genieten van je zichtbaarheid.

Wil je weten hoe je dit toepast? Schrijf je in voor mijn gratis webinar!

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:

upselling en cross selling fotografen
Kennisbank

Hoe upselling en cross selling inzetten als fotograaf?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling!

Read More »