Huisstijl voor fotografie: absoluut onmisbaar

Het hebben van een unieke, professionele huisstijl voor fotografie is HEEL erg belangrijk! Waarom? Dat lees je in deze blog. 

Wat is een huisstijl? 

Een huisstijl is de manier waarop een merk zich visueel presenteert. Het gaat dus om ALLES wat je kan zien. Denk hierbij aan een logo, kleuren, een beeldmerk, lettertypes en ga zo maar door. Een huisstijl voor fotografie triggert, activeert en sluit aan bij je klant.

Ik heb een vraag voor jou. Heb jij ECHT goed nagedacht over jouw huisstijl? Misschien heb jij eigenlijk al jarenlang dezelfde huisstijl, zonder hier echt doordachte keuzes in gemaakt te hebben. Of misschien moet jij eigenlijk nog een hele huisstijl opzetten en rommel je nu maar wat aan op je social media en website.  

No worry’s! In deze blog leg ik jou uit waarom het mega belangrijk is om dit WEL op orde te hebben. En het goede nieuws; iedereen kan zijn of haar huisstijl nog verbeteren! Het is nooit te laat om hier iets aan te veranderen. 

Waarom is een goede huisstijl voor fotografie zo belangrijk? 

Herkenbaarheid 

De combinaties van een passend logo, kleuren en lettertypes zorgt voor een unieke stijl. Dat zorgt ervoor dat jouw bedrijf herkenbaar en onderscheidend wordt! Dit helpt jou ook te onderscheiden van collega fotografen. Als jij herkenbaar bent voor je klanten dan val je op, zo makkelijk is het! Het creëren van herkenbaarheid en eenheid is dus echt een MUST om jouw bedrijf een boost te geven. 

Professioneel 

Een goede huisstijl zorgt voor een samenhang tussen alle marketing en communicatiemiddelen. Zo gebruik je als het goed is overal dezelfde huisstijlkleuren en gebruik je op zowel social media als op je website dezelfde lettertypes. Door jezelf steeds op dezelfde manier neer te zetten, kom jij professioneel en betrouwbaar over. En als jij professioneel en betrouwbaar overkomt, zullen klanten sneller bij jou boeken! Daarnaast kan je met een professionele huisstijl hogere prijzen vragen. Omdat jij betrouwbaar overkomt en consistent bent op al je social media kanalen is de klant sneller bereid om meer geld neer te leggen. Natuurlijk is het hierbij allereerst belangrijk dat je GEWELDIGE foto’s maakt en deze duidelijk laat zien op je website en social media! Maar ook je huisstijl en de manier waarop jouw website is ingericht hebben hier zeker mee te maken. 

Efficient 

Het hebben van een duidelijke huisstijl is ook erg efficiënt. Want als je eenmaal een duidelijke huisstijl hebt gekozen, kost het veel minder moeite om content in je passende huisstijl te maken! Omdat je weet welke kleuren je voor posts moet gebruiken, je een standaard mapje met logo’s en andere beeldmerken hebt en ga zo maar door, gaat het creëren van passende content veel gemakkelijker dan als hier steeds iets nieuws moet verzinnen. Dit scheelt tijd en zoals je weet; tijd is geld! 

Tips voor het ontwikkelen van een goede huisstijl voor fotografie: 

  1. Nadenken Nadenken Nadenken…

Bij het ontwikkelen van een goede huisstijl is het belangrijk dat je HEEL goed en HEEL veel nadenkt. Hier begint het allemaal mee! Dit hoef je niet alleen te doen, je kan ook brainstormen met een vriend/vriendin/collega/wie dan ook! Soms helpt het heel erg om even te kunnen sparren. Waarom is het zo belangrijk dat je goed nadenkt over je huisstijl? Nou, je wilt dat je huisstijl past bij wie jij bent, bij wat jouw merk wilt uitstralen en dat het ook past bij jouw potentiële klant! Want die moet immers aangetrokken worden door jouw huisstijl. Heb je collega’s nodig om te sparren? Drop je vraag dan in de gratis community!

  1. Denk na over jouw persoonlijkheid 

Zoals ik hierboven zei moet jouw huisstijl passen bij wie jij bent. Zet daarom op een rijtje wat jouw persoonlijkheid typeert! Ben jij bijvoorbeeld extravert, of meer introvert? Speels, of meer zakelijk? Serieus, of meer vrolijk? Wat jou ook typeert, het is belangrijk om dit mee te nemen in je huisstijl. Klanten kiezen namelijk niet alleen voor jouw fotografie, maar ook voor jou als persoon! 

  1. Denk na over jouw ideale huisstijl 

Nadat je hebt nagedacht over jouw persoonlijkheid en hoe je dit wilt laten terugkomen in je huisstijl, is het erg belangrijk om na te denken over jouw ideale huisstijl. Ben je nu al tevreden met je huisstijl? Wat zou je graag verbeteren? En waarom dan? Wat vind je zelf mooi? Denk hierbij aan verschillen zoals licht en donker, warme tonen en koele tonen, erg bewerkt of juist erg natuurlijk etc. Kijk wat past bij jou en je fotografie en neem dit mee in je huisstijl! 

Houd hierbij in je achterhoofd dat elke kleur associaties met zich meebrengt. Verdiep je hier eens in voor je een kleur kiest in je huisstijl! Past deze kleur bij wat jij wilt uitstralen? 

  1. Denk na over jouw ideale klant 

Uiteindelijk moet jouw huisstijl natuurlijk je klanten aanspreken. Zo krijg je namelijk steeds meer klanten! Daarom is het ook erg belangrijk om goed na te denken over wat jouw ideale klant wel en niet aanspreekt. En ook waarom! 

Voordat je dit kan doen is het wel belangrijk dat je überhaupt duidelijk hebt wie jouw ideale doelgroep is. Heb jij dit duidelijk? Zo niet, stuur mij even een berichtje en dan kunnen we hier misschien samen over sparren! 

Een goede huisstijl heeft dus erg veel voordelen. Je komt professioneler over, je onderscheid je van concurrentie, je bent herkenbaar en het is ook nog eens efficiënt! Waar wacht jij nog op? Aan de slag!! 

Help! Ik ben fotograaf en heb nog geen duidelijke huisstijl! 

Dat kan en is ook heel begrijpelijk! Je bent immers fotograaf en daar ligt jouw passie! Maar zoals je hopelijk inziet na het lezen van deze blog is dat het je ECHT verder gaat helpen als je een duidelijke huisstijl hebt, die helemaal bij JOU als fotograaf past. 

In de webshop van marketing voor fotografen kan je sinds kort logo’s, huisstijlen of zelfs hele ingerichte websites kopen! Neem daarom ZEKER een kijkje in de webshop als je denkt; ik wil hier echt graag wat mee, maar ik ben hier zelf niet zo goed in of ik heb hier geen tijd voor. Wij helpen je graag verder! 

Wil je op de hoogte blijven van alle marketingtips die ik deel voor jou als fotograaf? Volg mij dan ook op social media, hier deel ik dagelijks tips & tricks voor fotografen!

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant: