Het verschil tussen paid, owned en earned media, voor fotografen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Paid, owned en earned media inzetten als fotograaf. Je hebt er vast weleens van gehoord, maar wat betekenen deze termen nou precies? En wat zijn de verschillen? Lees zeker verder als je hier benieuwd naar bent! 

Als fotograaf is het erg belangrijk dat je inzet op een combi van paid, owned en earned media. Elke vorm brengt namelijk verschillende voordelen met zich mee! Maar laten we eerst even kijken naar wat deze drie termen nou eigenlijk betekenen. 

PAID MEDIA

Alle uitingen in media waar je voor moet betalen. Gemakkelijk kan je dit ook wel adverteren of reclame noemen. Denk hierbij aan online advertenties op websites zoals https://www.theperfectwedding.nl, maar natuurlijk ook alle social media kanalen. Adverteren met een video op Facebook of een foto op Instagram, afgestemd op de doelgroep die jij als fotograaf wilt bereiken. Naast online kan je ook offline paid media inzetten. Als jij in het lokale dagblad adverteert, valt dit ook onder paid media. 

VOORDEEL PAID MEDIA

Het voordeel van paid media is dat je erg veel mensen bereikt, die je misschien normaal gesproken niet zou bereiken. Je kan precies uitzoeken op welke site jouw doelgroep zich bevindt, en daar een advertentie proberen te plaatsen. Ook op social media kan je erg gericht adverteren en wordt jouw bedrijf zo zichtbaar voor veel mensen die in jouw doelgroep vallen. 

OWNED MEDIA

Owned media is je eigen media. Denk hierbij aan alles wat jij beheert. Je website, Instagram, Twitter, Facebook, bedrijfsbrochure, posters en ga zo maar door. Je focust hier niet op het ongevraagd benaderen van je doelgroep via betaalde content, zoals bij paid media. Bij owned media is het belangrijk om waardevolle informatie met je doelgroep te delen dat hen interesseert, iets leert of vermaakt. Zo krijgt jouw bedrijf een voorkeursposititie in het hoofd van je doelgroep, zonder dat je hier betaalde content voor inzet. En door bijvoorbeeld goede SEO in te zetten zorg je voor meer bezoekers op jouw eigen website.

Tip: Bedenkt wat voor jouw doelgroep echt relevante content is! Zet je hier nu al goed genoeg op in? 

VOORDELEN OWNED MEDIA

Een voordeel van owned media is dat het gratis is. Je hoeft hier geen geld in te investeren, maar natuurlijk wel tijd. Daarnaast blijft je content jarenlang online staan en kan je dus ook altijd via deze content gevonden worden. Als laatste is owned media erg goed meetbaar. Jij hebt inzichten in statistieken van zowel je website als social media en kan precies zien welke content het goed doet en welke minder. 

EARNED MEDIA

Earned media is alle media aandacht waar je niet voor hoeft te betalen, maar die wel gratis voor jou gecreëerd wordt. Denk hierbij aan iemand die jouw video deelt met vrienden op Facebook, een story waar jij als bedrijf in wordt genoemd of een review op jouw site, social media of op een review site

VOORDELEN EARNED MEDIA

Earned media heeft erg veel voordelen. Earned media is gratis en het bereikt veel mensen, die mogelijk ook onder jouw doelgroep vallen. Maar het grootste voordeel dat earned media met zich meebrengt is geloofwaardigheid. Jezelf positief neerzetten is goed, maar als anderen dit doen is dat nog veel beter. Mond tot mond reclame, zowel online als offline, werkt nog steeds echt het beste en komt geloofwaardig over. Zorg dus dat mensen (positief) over je gaan praten! 

Zoals je ziet is een combinatie van paid, earned en owned media voor fotografen een must-have. Alle drie hebben verschillende voordelen en het is erg belangrijk om hier allemaal gebruik van te maken! 

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:

upselling en cross selling fotografen
Kennisbank

Hoe upselling en cross selling inzetten als fotograaf?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling!

Read More »