Een goede fotograaf heeft geen marketing nodig…

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Ik hoor het wel eens. “Foto’s moeten zichzelf verkopen.” “Een goede fotograaf heeft geen marketing nodig.” Denk jij dat ook wel eens? Je kunt uren besteden aan een goede eigen stijl, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook gezien wordt.

Bekende fotografen

Alle (wereld)beroemde fotografen hebben één ding gemeen. Ze hebben een steengoede marketingafdeling. Neem nu Kelly Brown, die we kennen als newbornfotograaf. Dacht je dat zij puur door haar eigen netwerk zo bekend is geworden? Nee toch! Met enige regelmaat verschijnen haar advertenties op mijn Facebook tijdlijn. En met succes, want inmiddels staat mijn bibliotheek op haar website vol met haar cursussen. En dat geldt voor meer grote namen.

In orde

Dus heb je jouw stijl op orde, kloppen je foto’s maar lukt het nog steeds niet om meer klanten binnen te halen? Helemaal niet raar! Er zijn zoveel fotografen dat het lastig is om je doelgroep te bereiken. Gelukkig kan marketing je daar heel erg goed bij helpen!

Angstaanjagend stil

Toen ik een portfolio had opgebouwd voor trouwfotografie, was het mijn doel om 2 betaalde opdrachten binnen te krijgen voor het eerste jaar. En het liefst wilde ik 4 bruidsparen vinden die ik tegen voltarief mocht fotograferen. Ik zette mijn portfolio online op mijn website, jubelde op mijn Facebook en Instagrampagina’s dat ik te boeken was en leunde achterover. Er gebeurde niks….

Adverteren, kan dat uit?

Ik wist wel dat ik een advertentie aan moest zetten en ik wist ook prima hoe dat moest want ik werkte als marketingspecialist. Maar ik was bang. Wat als ik honderd euro zou investeren in een advertentie en er zou nog steeds niets gebeuren? Toen ik mezelf zo hoorde denken, gaf ik mezelf een grote mentale schop onder mijn kont. Ik had toch al een hele poos geleden geleerd dat ik moest durven investeren om te zorgen voor groei. Ik maakte een brochure, zette een trechter aan op mijn website en begon met adverteren. Ik begon in januari. In dat jaar haalde ik 23 bruiloften binnen, waarvan 11 nog voor datzelfde jaar. Kosten voor het adverteren? €225,-

Ik spreek heel vaak fotografen die wel eens willen beginnen met adverteren, en ook weten dat ze dat nodig hebben, maar gewoon geen tijd of lef hebben. Daarom ben ik deze website gestart. Nu jij er aan toe bent om echte stappen te zetten, wil ik je helpen om echt aan de slag te gaan! Hoeveel meer klanten wil jij krijgen?

Bekijk wat jouw allereerste stap naar succes is!

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:

upselling en cross selling fotografen
Kennisbank

Hoe upselling en cross selling inzetten als fotograaf?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling!

Read More »