Upselling en cross selling voor fotografen

Doe jij als fotograaf al aan upselling en cross selling?

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En wat kan jij er praktisch gezien mee? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling! 

WAT IS UPSELLING? 

Upselling en cross selling hebben beiden één doel: meer omzet behalen. En in het dagelijkse leven heb je waarschijnlijk vaker met upselling en cross selling te maken dan je denkt! Eerst kijken we even naar upselling. Wat is upselling? 

Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden. Veel klanten zijn namelijk bereid meer geld uit te geven voor een beter of extra product, als dit voordelen biedt. Als jij je klanten geen upsell aanbiedt, haal je dus waarschijnlijk niet je maximaal haalbare omzet binnen! 

Voorbeelden van upselling

Wanneer heb jij met upselling te maken? Nou, al heel snel! Als jij bijvoorbeeld een nieuw telefoonabonnement uitkiest en de optie voor unlimited data is maar 5 euro duurder dan je huidige abonnement, dan is de kans groot dat je dit er wel voor over hebt. Want wie wil er nou niet altijd en overal bereikbaar zijn? Of denk aan de opties voor extra beenruimte en naast je familie zitten in het vliegtuig. Hier betaal je tegenwoordig allemaal geld voor en dit zijn typische voorbeelden van upselling! 

Hoe zet ik upselling in als fotograaf? 

Deze voorbeelden van upselling komen je vast bekend voor. Maar dit kan jij als fotograaf ook! 

Als fotograaf is het bij upselling belangrijk dat het product ook écht past bij de klant. Het gaat bij fotografie namelijk om personen en de persoonlijke band tussen de fotograaf en de klant. Als de klant zich bij jou op zijn gemak voelt, zal upselling veel gemakkelijker en natuurlijker gaan. De klant vertrouwd erop dat jij weet wat het beste past en wil hierin niet teleurgesteld worden! 

Voorbeelden van upselling voor fotografen

Als fotograaf kan je bij upselling denken aan het aanbieden van verschillende pakketten, waarbij duurdere pakketten veel meer aantrekkelijke opties hebben. Denk hierbij aan extra uren shooten, meer foto’s om uit te kiezen, een mooi album etc. De klant wil voor de beste optie gaan en dit hoeft niet te betekenen dat dit ook de goedkoopste optie is! 

In gesprek met jouw klant kan je ook nog aan upselling doen. Zo kan het zijn dan een bruidspaar alleen in de middag een fotograaf wil inhuren. Jij kan ze dan in een gesprek uitleggen dat een ‘first look’ moment en het aankleden van de bruidegom en de bruid ook erg mooie momenten zijn om vast te leggen en later als herinnering terug te zien. Het bruidspaar kan er dan voor kiezen om je toch ook in de ochtend te boeken! 

Het belangrijkste bij upselling is dat het natuurlijk gaat en past bij wat de klant wil. In dit voorbeeld wil de klant de mooiste dag van hun leven vastleggen, dus daar hebben ze wel wat extra geld voor over! Maar dit principe kan je ook toepassen als gezinsfotograaf, newbornfotograaf of als jij heel iets anders doet. Overtuig de klant van jouw meerwaarde. Waarom kiezen voor een duurder product? Overtuig ze hiervan! 

WAT IS CROSS SELLING?

Cross selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht. En net zoals bij upselling heb jij ook met cross selling waarschijnlijk vaak te maken. 

Bestel je patat bij de snackbar? Ze zullen altijd vragen of je daar ook nog een snack bij wil. Of als je online een nieuwe camera besteld, staan er vaak nog extra aanbevolen producten die erg goed bij deze camera passen. Denk aan een cameratas, batterijen en ga zo maar door! 

Hoe zet ik cross selling in als fotograaf? 

Zoals je ziet gebeurt upselling en cross selling heel vaak en in iedere branche! Daarom is het belangrijk dat ook jij als fotograaf hier gebruik van gaat maken. Maar hoe zet je nou cross selling in als fotograaf? Als fotograaf kan je bij cross selling bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van een album bij de foto’s die de klant nu alleen online wil ontvangen. En binnen de albums kan je nog keuzes aanbieden voor soorten papier, hardcover of juist niet en ga zo maar door. Het is hierbij erg belangrijk om duidelijk te maken waarom deze optie beter is voor de klant. Wat is het voordeel van naast digitale foto’s ook een fotoalbum hebben? Speel hierop in!  

Een ander voorbeeld; denk aan het aanbieden van een familieshoot met korting na het boeken van een newbornshoot. Want hoe leuk is het om naast de baby ook het hele gezin vast te leggen? Het is bij cross selling erg belangrijk dat je goed kijkt welke producten bij elkaar passen en hoe je daar cross selling bij kan toepassen. 

Wat kan jij verbeteren aan je upselling en cross selling?

Ga eens bij jezelf na of jij al gebruik maakt van upselling en cross selling. Kan dit nog beter? Zet dit goed in en je zult zien dat je omzet omhoog gaat! Geïnteresseerd in meer tips over upselling en cross selling? Let me know, dan schrijf ik hier binnenkort een blog over!

Paid, owned en earned media inzetten als fotograaf. Je hebt er vast weleens van gehoord, maar wat betekenen deze termen nou precies? En wat zijn de verschillen? Lees zeker verder als je hier benieuwd naar bent! 

Als fotograaf is het erg belangrijk dat je inzet op een combi van paid, owned en earned media. Elke vorm brengt namelijk verschillende voordelen met zich mee! Maar laten we eerst even kijken naar wat deze drie termen nou eigenlijk betekenen. 

PAID MEDIA

Alle uitingen in media waar je voor moet betalen. Gemakkelijk kan je dit ook wel adverteren of reclame noemen. Denk hierbij aan online advertenties op websites zoals https://www.theperfectwedding.nl, maar natuurlijk ook alle social media kanalen. Adverteren met een video op Facebook of een foto op Instagram, afgestemd op de doelgroep die jij als fotograaf wilt bereiken. Naast online kan je ook offline paid media inzetten. Als jij in het lokale dagblad adverteert, valt dit ook onder paid media. 

VOORDEEL PAID MEDIA

Het voordeel van paid media is dat je erg veel mensen bereikt, die je misschien normaal gesproken niet zou bereiken. Je kan precies uitzoeken op welke site jouw doelgroep zich bevindt, en daar een advertentie proberen te plaatsen. Ook op social media kan je erg gericht adverteren en wordt jouw bedrijf zo zichtbaar voor veel mensen die in jouw doelgroep vallen. 

OWNED MEDIA

Owned media is je eigen media. Denk hierbij aan alles wat jij beheert. Je website, Instagram, Twitter, Facebook, bedrijfsbrochure, posters en ga zo maar door. Je focust hier niet op het ongevraagd benaderen van je doelgroep via betaalde content, zoals bij paid media. Bij owned media is het belangrijk om waardevolle informatie met je doelgroep te delen dat hen interesseert, iets leert of vermaakt. Zo krijgt jouw bedrijf een voorkeursposititie in het hoofd van je doelgroep, zonder dat je hier betaalde content voor inzet. En door bijvoorbeeld goede SEO in te zetten zorg je voor meer bezoekers op jouw eigen website.

Tip: Bedenkt wat voor jouw doelgroep echt relevante content is! Zet je hier nu al goed genoeg op in? 

VOORDELEN OWNED MEDIA

Een voordeel van owned media is dat het gratis is. Je hoeft hier geen geld in te investeren, maar natuurlijk wel tijd. Daarnaast blijft je content jarenlang online staan en kan je dus ook altijd via deze content gevonden worden. Als laatste is owned media erg goed meetbaar. Jij hebt inzichten in statistieken van zowel je website als social media en kan precies zien welke content het goed doet en welke minder. 

EARNED MEDIA

Earned media is alle media aandacht waar je niet voor hoeft te betalen, maar die wel gratis voor jou gecreëerd wordt. Denk hierbij aan iemand die jouw video deelt met vrienden op Facebook, een story waar jij als bedrijf in wordt genoemd of een review op jouw site, social media of op een review site

VOORDELEN EARNED MEDIA

Earned media heeft erg veel voordelen. Earned media is gratis en het bereikt veel mensen, die mogelijk ook onder jouw doelgroep vallen. Maar het grootste voordeel dat earned media met zich meebrengt is geloofwaardigheid. Jezelf positief neerzetten is goed, maar als anderen dit doen is dat nog veel beter. Mond tot mond reclame, zowel online als offline, werkt nog steeds echt het beste en komt geloofwaardig over. Zorg dus dat mensen (positief) over je gaan praten! 

Zoals je ziet is een combinatie van paid, earned en owned media voor fotografen een must-have. Alle drie hebben verschillende voordelen en het is erg belangrijk om hier allemaal gebruik van te maken! 

Wie mij al een poosje volgt, heeft het me al meerdere keren horen zeggen: ik haal al mijn bruiloften uit één enkele funnel. En dat zijn er bijvoorbeeld voor dit jaar 27. Omgerekend zou je dit sommetje kunnen maken: 

Ik gaf ongeveer €300,- uit aan het adverteren met mijn funnel en haalde daarmee een stuk of 32 kennismakingsgesprekken binnen waarvan 27 ook hun bruiloft bij mij boekten. Een simpele en goedkope manier dus om klanten binnen te halen.

I tried it all

Ik heb het allemaal gedaan. Op evenementen staan, adverteren op theperfectwedding, Google Adwords. Sommige methoden werkten een beetje, anderen nauwelijks. Maar het aanmaken en aanzetten van een funnel heeft voor mij altijd gewerkt. Sterker nog: als ik wat ruimte in mijn agenda zie aankomen, zet ik de funnel aan en al het te druk is, gaat hij weer even uit. Zo’n controle geeft het adverteren met een funnel mij.

Wat is het precies?

Maar misschien weet je eigenlijk nog niet eens wat een funnel precies is? Een funnel is een snelle manier om door middel  van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Even praktisch wat je ervoor moet maken: 

In 1 avond kun je het klaar hebben staan en daarna mogen de klanten binnenstromen. En wat vooral fijn is: je hoeft er dan ook niet heel veel tijd meer in te stoppen. Ik heb namelijk nooit genoeg tijd, jij wel?

Relatie

Hoe komt het dat een GOEDE funnel zoveel effect kan hebben? Omdat een klant een proces door moet voordat hij bij jou gaat kopen. Fotografen bieden vaak direct hun aanbod aan, en dat werkt dus niet! Je moet een relatie opbouwen met een klant en het vertrouwen geven dat jouw aanbod het beste is. Een funnel is daar een uitstekend middel voor! Lees hierover ook mijn laatste blog op mijn website waarin ik dit verder uitleg.

Een eigen funnel

Het allereerste dat ik dus meestal doe als ik een fotograaf coach, is samen een eigen funnel bouwen. Dat kan namelijk heel snel effect hebben, als je het goed doet.