Nu onze community groot wordt, krijg ik steeds meer aanvragen van bedrijven die willen dat ik hun producten, software of tools promoot. Ik doe dat op 1 strikte voorwaarde: ik moet de tool zelf ook al gebruiken en daar heel enthousiast over zijn. En ik vertel er altijd bij dat ik affiliate ben als ik een product aanprijs. Je zult bij mij dus nooit reclame vinden voor programma’s die ik zelf niet ken of gebruik. Dat is echt een dikke, vette NO GO!

De afgelopen tijd moest ik meerdere reacties van fotografen verwijderen die producten aanprezen in deze groep en daar NIET bij vertelden dat ze affiliate zijn. Dat vind ik stom. Want als je zelf heel enthousiast bent over een tool, dan is het toch ook niet erg om erbij te vermelden dat je partner bent? Ik besloot dus een lijstje te maken met mijn favoriete tools en software. Mijn eigen ervaring en de ervaring met de honderden fotografen die ik begeleid en coach zitten verwerkt in deze lijst. Doe er je voordeel mee.

Ik zal deze lijst steeds bijwerken, uitbreiden en aanpassen. Heb je tips? Laat het me vooral weten!Oh en natuurlijk zet ik het er gewoon bij als ik affiliate ben van bepaalde programma’s 😉

PHOTO MECHANIC

Dit programma gebruik ik om mijn foto’s super snel uit te zoeken vanuit mijn kaartjes en ze te kopiëren naar een werkmap. Ik importeer op deze manier alléén de foto’s die ik wil houden. Ideaal! https://home.camerabits.com/

SPROUT STUDIO

Sprout is mijn redding! Wat er allemaal in zit? Agenda (gekoppeld aan mijn eigen), taken, CRM, leads, automatische workflows, e-mail (geautomatiseerd en handmatig), offertes en facturatie, boekhouding, client portal, galleries, design proofs, e-mailmarketing, kortom: alles wat ik nodig heb om niet helemaal gillend gek te worden. Sinds ik Sprout Studio gebruik, heb ik een aantal andere abonnementen op kunnen zeggen 😀 Ik ben affiliate van Sprout. Maar het leuke is dat JIJ ook korting krijgt als je deze link gebruikt: 20% op je jaarlijkse abonnement. https://www.TrySproutStudio.com/joketroost?ref=joketroost

ASANA

Ben je op zoek naar een plansysteem? Asana helpt je om je taken te managen. Ideaal systeem voor als je jouw to do’s wilt kunnen inplannen en afvinken. Ook kun je verschillende personen toewijzen aan een taak, taggen, notities en bijlagen toevoegen en taken een status geven. Met veel plezier veel gebruik van gemaakt! https://asana.com/

ACTIVE CAMPAIGN

Wil je een funnel bouwen en heb je een geautomatiseerd mailsysteem nodig? Ik heb in de loop van de jaren allerlei programma’s geprobeerd: Mailchimp, Convertkit, ik was er allemaal geen fan van. Toen ik Active Campaign vond, was ik meteen verkocht! Niet alleen werkt het als een trein, je kunt de mails ook nog eens heel mooi vormgeven en er zit een spamcheck in. Waar mails via Mailchimp vaak in de spam terechtkomen, is dat voor Active Campaign super goed geregeld.

Ik ben affiliate van Active Campaign en gebruik het zelf al jaren! https://www.activecampaign.com/?_r=9U36WRCQ

CANVA

Canva is een online designprogramma en het is helemaal TOP!!! In de betaalde variant (tientje per maand) kun je je eigen lettertypen, kleurenpaletten en logo’s uploaden zodat je alles standaard snel bij de hand hebt. Canva heeft alle formaten designs voor je klaar staan (denk aan: instagram post, facebook omslag enz.) en je kunt ook nog een gebruik maken van duizenden sjablonen, foto’s, elementen, en veel meer. Echt een aanrader!Let op: mijn twee minpuntjes met Canva:

www.canva.com

Tegenwoordig is de beste manier om klanten binnen te halen, verleidelijke en relevante content aanbieden. Maar wat is voor jouw doelgroep relevante content? En welke vorm van content ziet jouw doelgroep het liefst, op welk kanaal? Dit zijn allemaal vragen die jij je misschien wel eens hebt afgevraagd. Ik vertel je hoe jij een voor jouw bedrijf unieke content strategie kan opzetten, aan de hand van een aantal basisstappen!

Content heeft vele verschillende vormen. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube. Maar een contentstrategie is meer dan een aantal losse middelen. Een paar leuke berichten op verschillende social media platformen, is zeker nog geen content strategie. Het is belangrijk dat er echt een visie achter zit en dat dit overkomt op jouw doelgroep. 

Denk vanuit je doelgroep! 

Ik zie vaak dat fotografen berichten plaatsen die zijzelf interessant vinden, in plaats van dat ze letten op waar de doelgroep echt naar op zoek is. Bij fotografen met een geslaagde contentstrategie valt het op dat zij relatief weinig over zichzelf spreken. Ze hebben juist veel aandacht voor het vertellen van verhalen en berichten over thema’s die de doelgroep aanspreken. 

Ben jij nou benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan vooral de 7 stappen die ik hieronder heb beschreven. 

Stap 1: Bepaal het communicatiedoel 

Allereerst is het belangrijk om aan de hand van je organisatiedoelen je communicatiedoelen te bepalen. Wat wil je precies bereiken? Er zijn drie belangrijke hoofddoelen. 

Awareness: Hierbij gaat het om bekendheid. Je wilt dat iedereen jouw bedrijf of jouw dienst opmerkt en kent. 

Engagement: Hierbij gaat het om betrokkenheid. Je wilt waarde en betekenis hebben voor de doelgroep. Dit gebeurt vaak door in gesprek te gaan met je doelgroep. 

Actie: Hierbij gaat het erom dat je doelgroep iets doet. Het is belangrijk om van tevoren te bedenken wat de uitkomst van de acties moet zijn. Denk hierbij aan: het aantal aanvragen van offertes voor shoots laten toenemen. Of het aantal online bestellingen van jouw product laten stijgen. 

Jouw contentstrategie heeft dus altijd een doel! Houd dit doel in je achterhoofd bij alles wat je doet. 

Stap 2: Omschrijf sociale persona’s. Tegen wie praat je? 

Bij stap 2 is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep precies is en met wie je eigenlijk communiceert. Ik zou je dan ook aanraden om in deze stap gesprekken te voeren met mensen uit je doelgroep en om online onderzoek te doen. Leer ze kennen, weet wat er speelt, hoe ze zich voelen en waar de interesses liggen. Hoe beter je de content afstemt op het niveau en de interesses van de doelgroep, hoe groter de kans op het gewenste effect. 

Stel na het voeren van de gesprekken een of meerdere sociale persona’s op. Een sociale persona is een concrete beschrijving van een persoon uit de doelgroep. Beschrijf hierbij verschillende eigenschappen zoals: leeftijd, hobby’s, verlangens, media, werk, vrienden, merken en interesses. Eigenlijk alles waar jij met jouw contentstrategie weer op in kan spelen! 

Stap 3: Formuleer een kernthema en topics: Wat ga je communiceren? 

Wat interessante content is, verschilt uiteraard per fotograaf. Ben je een gezinsfotograaf, dan gaat jouw content waarschijnlijk over hele andere onderwerpen dan als je een bedrijfsfotograaf bent. 

Maar wat voor een fotograaf jij ook bent, het is altijd belangrijk om een kernthema te hebben dat past bij jouw bedrijf en waar jij echt in uitblinkt. Daarnaast kan je natuurlijk content plaatsen over andere onderwerpen die goed aansluiten bij het kernthema en bij de interesses van jouw doelgroep. Als bruiloftsfotograaf kan je naast foto’s van bruiloften ook tips voor aanstaande bruiden delen. Of als natuurfotograaf berichten plaatsen over de leukste bossen om te bezoeken in Nederland. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden! 

Stap 4: Gebruik social media. Waar post je? 

Nu je precies weet wie jouw doelgroep is en wat voor een berichten deze doelgroep wilt zien, is het belangrijk om de content te plaatsen op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Vaak is dit een combinatie van verschillende kanalen, waar je ook net weer andere content op deelt. Omdat voor fotografen het laten zien van beeld erg belangrijk is, is het erg belangrijk dat je hier bij je social media keuzes ook rekening mee houdt. 

Stap 5: Maak een contentkalender. Wanneer praat je?

Content is niet iets wat je af en toe even maakt, het is een permanent proces. Daarom is het handig om een contentkalender op te stellen! Een contentkalender geeft overzicht in wanneer je welke content op welk platform, wilt plaatsen. Het is slim om belangrijke datums en events in kaart te brengen en hier je content op aan te laten sluiten. 

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe vaak je per week of maand over welke onderwerpen wilt posten. Kijk hierbij naar waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en ook op welke tijdstippen jouw doelgroep het best wordt bereikt. 

Stap 6: Stimuleer de interactie. Hoe blijf je in gesprek?

Aansprekende content zorgt ervoor dat mensen deze content willen delen met hun sociale netwerken. Belangrijk is dus ook dat content shareable is! Het moet leuk zijn voor de doelgroep om jouw content te delen. Zo bereikt jouw content veel meer mensen en stimuleer je interactie. Zorg er ook altijd voor dat je op vragen van volgers reageert en dat je regelmatig je DM’s checkt. Doe je dit niet, dan loop je wellicht een nieuwe klant mis! 

Stap 7: Monitoring. Wat ging goed en wat kan beter? 

Het maken van content en een juiste contentstrategie vereist veel denken, maar ook gewoon veel doen. Blijf niet te lang hangen in het maken van plannen en just do it! Het posten van content op social media is een proces van trail en error. Ga uitproberen: wat werkt wel voor je doelgroep en wat niet? Het duurt meestal ook even voor je doelgroep doorheeft dat je eigenlijk best interessante content post.

Monitor, meet en evalueer constant. En geef jezelf vooral de tijd en ruimte om te leren. 

Kom je er zelf nog niet helemaal uit? Neem dan even contact met mij op en dan denk ik graag mee over jouw unieke contentstrategie! 

Nederland, ja zelfs de hele wereld, alles ligt plat. Terwijl hier in Woudenberg eindelijk het zonnetje doorbreekt, Gaan de deuren op slot, worden shoots afgezegd en bruiloften verplaatst. En als kleine ondernemers vóel je dat. Heftig! Hoe kun je als fotograaf reageren op alle stress, paniek en inkomstenverlies door het Coronavirus?

Gevoel van angst

In de Community hebben we meer dan 300 fotografen zitten die sinds een paar dagen samen het gesprek aangaan over de gevolgen van het Coronavirus. En die zijn niet mals. Fotografen die onlangs de stap namen om fulltime te gaan fotografen en hun baan op te zeggen, zien hun agenda leegraken. Andere fotografen hebben nog werk erbij waarmee ze hun inkomen nog enigszins op het minimum kunnen houden. Het belangrijkste om mee te beginnen is wat mij betreft het erkennen van de crisis. Ja het gaat even helemaal mis. En ja, als fotografen voelen we de klap. Het gevoel van angst dat je misschien hebt, mag er dus zijn. Schaam je daar niet voor!

Schouders eronder

Maar tegelijk heb je de keuze. Laat je je hoofd hangen en ga je in een hoekje zitten balen? Of neem je de verstilling, de tijd, de aandacht die je nu hebt en maak je er een kans van? Voor diegenen die de uitdaging aandurven: hier zijn mijn drie tips om sterker uit de Corona crisis te komen.

1 Spike creativity

Een crisis als deze heeft als gevolg dat je stil gezet wordt in de dingen die je normaal gesproken doet. Je kunt even niet meer varen op wat voor jou bekend is, en wat voor jou altijd werkt. En dus is het tijd om creatief te worden. Wat kun je nu nog wél doen om inkomsten binnen te halen? Ga foto’s voor particulieren bewerken, verkoop cadeaubonnen, ga prachtige natuurfoto’s maken om prints van te verkopen enz.

2 Spike branding

Een tijd waarin je weinig IN je bedrijf werkt, kun je heel goed besteden aan het werken AAN je bedrijf. Pak deze tijd om je branding en marketing aan te pakken. Verbouw je website, ga eindelijk aan de slag met je SEO, knallen met social media, bouw een funnel. En vergroot je naamsbekendheid. Start een hashtag, begin een hulpactie, organiseer iets waar kinderen mee aan de slag kunnen. Daarmee vergroot je jouw naamsbekendheid

3 Spike yourself

Tot slot: neem ook de tijd om tot rust te komen, te praten met collega fotografen en je onzekerheden te delen met vrienden. Ik weet nu al wat zij gaan zeggen: je gaat niet onderuit, het komt helemaal goed. Schouders eronder. We komen hier sterker uit!

Stop nu met het kijken naar het groene gras van de buren en ga ZELF knallen met je business!!

Gratis webinar!

Oh oh oh, wat was ik bang om te investeren. Terwijl ik was opgeleid als communicatie specialist en dus DROMMELS goed wist wat de effecten van marketing zijn. Maar ik was zo bang dat het geld dat ik er in stopte er niet meer uit zou komen. Was ik even dom bezig! Want toen ik eindelijk kwam in standje ‘gaan met die banaan’ haalde ik mijn investering er voor 1000% weer uit. Weten hoe jij ook moeiteloos meer klanten binnenhaalt? Meld je aan voor deze webinar en ik vertel je er alles over!

Ik geef deze webinar alleen nog op 21 nov en 2 dec!