Nu onze community groot wordt, krijg ik steeds meer aanvragen van bedrijven die willen dat ik hun producten, software of tools promoot. Ik doe dat op 1 strikte voorwaarde: ik moet de tool zelf ook al gebruiken en daar heel enthousiast over zijn. En ik vertel er altijd bij dat ik affiliate ben als ik een product aanprijs. Je zult bij mij dus nooit reclame vinden voor programma’s die ik zelf niet ken of gebruik. Dat is echt een dikke, vette NO GO!

De afgelopen tijd moest ik meerdere reacties van fotografen verwijderen die producten aanprezen in deze groep en daar NIET bij vertelden dat ze affiliate zijn. Dat vind ik stom. Want als je zelf heel enthousiast bent over een tool, dan is het toch ook niet erg om erbij te vermelden dat je partner bent? Ik besloot dus een lijstje te maken met mijn favoriete tools en software. Mijn eigen ervaring en de ervaring met de honderden fotografen die ik begeleid en coach zitten verwerkt in deze lijst. Doe er je voordeel mee.

Ik zal deze lijst steeds bijwerken, uitbreiden en aanpassen. Heb je tips? Laat het me vooral weten!Oh en natuurlijk zet ik het er gewoon bij als ik affiliate ben van bepaalde programma’s 😉

PHOTO MECHANIC

Dit programma gebruik ik om mijn foto’s super snel uit te zoeken vanuit mijn kaartjes en ze te kopiëren naar een werkmap. Ik importeer op deze manier alléén de foto’s die ik wil houden. Ideaal! https://home.camerabits.com/

SPROUT STUDIO

Sprout is mijn redding! Wat er allemaal in zit? Agenda (gekoppeld aan mijn eigen), taken, CRM, leads, automatische workflows, e-mail (geautomatiseerd en handmatig), offertes en facturatie, boekhouding, client portal, galleries, design proofs, e-mailmarketing, kortom: alles wat ik nodig heb om niet helemaal gillend gek te worden. Sinds ik Sprout Studio gebruik, heb ik een aantal andere abonnementen op kunnen zeggen 😀 Ik ben affiliate van Sprout. Maar het leuke is dat JIJ ook korting krijgt als je deze link gebruikt: 20% op je jaarlijkse abonnement. https://www.TrySproutStudio.com/joketroost?ref=joketroost

ASANA

Ben je op zoek naar een plansysteem? Asana helpt je om je taken te managen. Ideaal systeem voor als je jouw to do’s wilt kunnen inplannen en afvinken. Ook kun je verschillende personen toewijzen aan een taak, taggen, notities en bijlagen toevoegen en taken een status geven. Met veel plezier veel gebruik van gemaakt! https://asana.com/

ACTIVE CAMPAIGN

Wil je een funnel bouwen en heb je een geautomatiseerd mailsysteem nodig? Ik heb in de loop van de jaren allerlei programma’s geprobeerd: Mailchimp, Convertkit, ik was er allemaal geen fan van. Toen ik Active Campaign vond, was ik meteen verkocht! Niet alleen werkt het als een trein, je kunt de mails ook nog eens heel mooi vormgeven en er zit een spamcheck in. Waar mails via Mailchimp vaak in de spam terechtkomen, is dat voor Active Campaign super goed geregeld.

Ik ben affiliate van Active Campaign en gebruik het zelf al jaren! https://www.activecampaign.com/?_r=9U36WRCQ

CANVA

Canva is een online designprogramma en het is helemaal TOP!!! In de betaalde variant (tientje per maand) kun je je eigen lettertypen, kleurenpaletten en logo’s uploaden zodat je alles standaard snel bij de hand hebt. Canva heeft alle formaten designs voor je klaar staan (denk aan: instagram post, facebook omslag enz.) en je kunt ook nog een gebruik maken van duizenden sjablonen, foto’s, elementen, en veel meer. Echt een aanrader!Let op: mijn twee minpuntjes met Canva:

www.canva.com

Hi allemaal! Ik ben Amé Moolenaar en ik ben deel van het Marketing voor Fotografen team als communicatiemedewerker. Ik ondersteun Joke in alles op social media en marketing gebied, dus af en toe zal je ook eens een post of blog van mij voorbij zien komen. 

Dit jaar ben ik afgestudeerd aan de HBO opleiding Communicatie. Ik heb hier veel kennis opgedaan over alle verschillende aspecten van marketing en communicatie. Deze kennis wil ik maar al te graag met jullie delen!  

Ik vind het zelf erg interessant om mij te verdiepen in de strategie van bedrijven. Wat is je doelgroep en hoe wil je deze bereiken? Hoe zet je social media zo slim mogelijk in? Kan dit eventueel nog beter? Al deze vragen spelen natuurlijk ook bij de klanten van Marketing voor Fotografen en daarom sluit dit erg goed aan bij mijn interesses. Ik word blij van het verder helpen en adviseren van mensen op het gebied van marketing en communicatie. 

Ik heb enorm veel zin om bij Marketing voor Fotografen aan de slag te gaan!  

Naast voor Marketing voor Fotografen heb ik nog tijd om als freelancer aan de slag te gaan voor andere fotografen. Heb jij nog hulp nodig met jouw social media of marketing? Stuur mij dan gerust een berichtje en wie weet kan ik jou verder helpen! 

E-mail: amemoolenaar@hotmail.com

Tegenwoordig is de beste manier om klanten binnen te halen, verleidelijke en relevante content aanbieden. Maar wat is voor jouw doelgroep relevante content? En welke vorm van content ziet jouw doelgroep het liefst, op welk kanaal? Dit zijn allemaal vragen die jij je misschien wel eens hebt afgevraagd. Ik vertel je hoe jij een voor jouw bedrijf unieke content strategie kan opzetten, aan de hand van een aantal basisstappen!

Content heeft vele verschillende vormen. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube. Maar een contentstrategie is meer dan een aantal losse middelen. Een paar leuke berichten op verschillende social media platformen, is zeker nog geen content strategie. Het is belangrijk dat er echt een visie achter zit en dat dit overkomt op jouw doelgroep. 

Denk vanuit je doelgroep! 

Ik zie vaak dat fotografen berichten plaatsen die zijzelf interessant vinden, in plaats van dat ze letten op waar de doelgroep echt naar op zoek is. Bij fotografen met een geslaagde contentstrategie valt het op dat zij relatief weinig over zichzelf spreken. Ze hebben juist veel aandacht voor het vertellen van verhalen en berichten over thema’s die de doelgroep aanspreken. 

Ben jij nou benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan vooral de 7 stappen die ik hieronder heb beschreven. 

Stap 1: Bepaal het communicatiedoel 

Allereerst is het belangrijk om aan de hand van je organisatiedoelen je communicatiedoelen te bepalen. Wat wil je precies bereiken? Er zijn drie belangrijke hoofddoelen. 

Awareness: Hierbij gaat het om bekendheid. Je wilt dat iedereen jouw bedrijf of jouw dienst opmerkt en kent. 

Engagement: Hierbij gaat het om betrokkenheid. Je wilt waarde en betekenis hebben voor de doelgroep. Dit gebeurt vaak door in gesprek te gaan met je doelgroep. 

Actie: Hierbij gaat het erom dat je doelgroep iets doet. Het is belangrijk om van tevoren te bedenken wat de uitkomst van de acties moet zijn. Denk hierbij aan: het aantal aanvragen van offertes voor shoots laten toenemen. Of het aantal online bestellingen van jouw product laten stijgen. 

Jouw contentstrategie heeft dus altijd een doel! Houd dit doel in je achterhoofd bij alles wat je doet. 

Stap 2: Omschrijf sociale persona’s. Tegen wie praat je? 

Bij stap 2 is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep precies is en met wie je eigenlijk communiceert. Ik zou je dan ook aanraden om in deze stap gesprekken te voeren met mensen uit je doelgroep en om online onderzoek te doen. Leer ze kennen, weet wat er speelt, hoe ze zich voelen en waar de interesses liggen. Hoe beter je de content afstemt op het niveau en de interesses van de doelgroep, hoe groter de kans op het gewenste effect. 

Stel na het voeren van de gesprekken een of meerdere sociale persona’s op. Een sociale persona is een concrete beschrijving van een persoon uit de doelgroep. Beschrijf hierbij verschillende eigenschappen zoals: leeftijd, hobby’s, verlangens, media, werk, vrienden, merken en interesses. Eigenlijk alles waar jij met jouw contentstrategie weer op in kan spelen! 

Stap 3: Formuleer een kernthema en topics: Wat ga je communiceren? 

Wat interessante content is, verschilt uiteraard per fotograaf. Ben je een gezinsfotograaf, dan gaat jouw content waarschijnlijk over hele andere onderwerpen dan als je een bedrijfsfotograaf bent. 

Maar wat voor een fotograaf jij ook bent, het is altijd belangrijk om een kernthema te hebben dat past bij jouw bedrijf en waar jij echt in uitblinkt. Daarnaast kan je natuurlijk content plaatsen over andere onderwerpen die goed aansluiten bij het kernthema en bij de interesses van jouw doelgroep. Als bruiloftsfotograaf kan je naast foto’s van bruiloften ook tips voor aanstaande bruiden delen. Of als natuurfotograaf berichten plaatsen over de leukste bossen om te bezoeken in Nederland. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden! 

Stap 4: Gebruik social media. Waar post je? 

Nu je precies weet wie jouw doelgroep is en wat voor een berichten deze doelgroep wilt zien, is het belangrijk om de content te plaatsen op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Vaak is dit een combinatie van verschillende kanalen, waar je ook net weer andere content op deelt. Omdat voor fotografen het laten zien van beeld erg belangrijk is, is het erg belangrijk dat je hier bij je social media keuzes ook rekening mee houdt. 

Stap 5: Maak een contentkalender. Wanneer praat je?

Content is niet iets wat je af en toe even maakt, het is een permanent proces. Daarom is het handig om een contentkalender op te stellen! Een contentkalender geeft overzicht in wanneer je welke content op welk platform, wilt plaatsen. Het is slim om belangrijke datums en events in kaart te brengen en hier je content op aan te laten sluiten. 

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe vaak je per week of maand over welke onderwerpen wilt posten. Kijk hierbij naar waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en ook op welke tijdstippen jouw doelgroep het best wordt bereikt. 

Stap 6: Stimuleer de interactie. Hoe blijf je in gesprek?

Aansprekende content zorgt ervoor dat mensen deze content willen delen met hun sociale netwerken. Belangrijk is dus ook dat content shareable is! Het moet leuk zijn voor de doelgroep om jouw content te delen. Zo bereikt jouw content veel meer mensen en stimuleer je interactie. Zorg er ook altijd voor dat je op vragen van volgers reageert en dat je regelmatig je DM’s checkt. Doe je dit niet, dan loop je wellicht een nieuwe klant mis! 

Stap 7: Monitoring. Wat ging goed en wat kan beter? 

Het maken van content en een juiste contentstrategie vereist veel denken, maar ook gewoon veel doen. Blijf niet te lang hangen in het maken van plannen en just do it! Het posten van content op social media is een proces van trail en error. Ga uitproberen: wat werkt wel voor je doelgroep en wat niet? Het duurt meestal ook even voor je doelgroep doorheeft dat je eigenlijk best interessante content post.

Monitor, meet en evalueer constant. En geef jezelf vooral de tijd en ruimte om te leren. 

Kom je er zelf nog niet helemaal uit? Neem dan even contact met mij op en dan denk ik graag mee over jouw unieke contentstrategie! 

Nederland, ja zelfs de hele wereld, alles ligt plat. Terwijl hier in Woudenberg eindelijk het zonnetje doorbreekt, Gaan de deuren op slot, worden shoots afgezegd en bruiloften verplaatst. En als kleine ondernemers vóel je dat. Heftig! Hoe kun je als fotograaf reageren op alle stress, paniek en inkomstenverlies door het Coronavirus?

Gevoel van angst

In de Community hebben we meer dan 300 fotografen zitten die sinds een paar dagen samen het gesprek aangaan over de gevolgen van het Coronavirus. En die zijn niet mals. Fotografen die onlangs de stap namen om fulltime te gaan fotografen en hun baan op te zeggen, zien hun agenda leegraken. Andere fotografen hebben nog werk erbij waarmee ze hun inkomen nog enigszins op het minimum kunnen houden. Het belangrijkste om mee te beginnen is wat mij betreft het erkennen van de crisis. Ja het gaat even helemaal mis. En ja, als fotografen voelen we de klap. Het gevoel van angst dat je misschien hebt, mag er dus zijn. Schaam je daar niet voor!

Schouders eronder

Maar tegelijk heb je de keuze. Laat je je hoofd hangen en ga je in een hoekje zitten balen? Of neem je de verstilling, de tijd, de aandacht die je nu hebt en maak je er een kans van? Voor diegenen die de uitdaging aandurven: hier zijn mijn drie tips om sterker uit de Corona crisis te komen.

1 Spike creativity

Een crisis als deze heeft als gevolg dat je stil gezet wordt in de dingen die je normaal gesproken doet. Je kunt even niet meer varen op wat voor jou bekend is, en wat voor jou altijd werkt. En dus is het tijd om creatief te worden. Wat kun je nu nog wél doen om inkomsten binnen te halen? Ga foto’s voor particulieren bewerken, verkoop cadeaubonnen, ga prachtige natuurfoto’s maken om prints van te verkopen enz.

2 Spike branding

Een tijd waarin je weinig IN je bedrijf werkt, kun je heel goed besteden aan het werken AAN je bedrijf. Pak deze tijd om je branding en marketing aan te pakken. Verbouw je website, ga eindelijk aan de slag met je SEO, knallen met social media, bouw een funnel. En vergroot je naamsbekendheid. Start een hashtag, begin een hulpactie, organiseer iets waar kinderen mee aan de slag kunnen. Daarmee vergroot je jouw naamsbekendheid

3 Spike yourself

Tot slot: neem ook de tijd om tot rust te komen, te praten met collega fotografen en je onzekerheden te delen met vrienden. Ik weet nu al wat zij gaan zeggen: je gaat niet onderuit, het komt helemaal goed. Schouders eronder. We komen hier sterker uit!

ZES TIPS VOOR EEN BLOEIEND FOTOGRAFIE BEDRIJF

WAUW! Wat een prachtige stijl heeft José Chan, ondernemers en trouwfotograaf. Echt een pracht om naar te kijken, en zo specifiek herkenbaar. Maar dat niet alleen Chan schrijft inspirerende posts en motiveert zo fotografen op persoonlijk en zakelijk vlak. Haar bedrijf lijkt moeiteloos te bloeien. Reden genoeg om aan José te vragen hoe ze haar bedrijf zo succesvol heeft laten groeien en wat haar tips en tricks voor collega fotografen zijn!

1 Kies voor wat je echt leuk vindt

“Ik ben José. Sinds 2014 fotografeer ik portretten van bloggers en ondernemers en sinds een aantal jaar fotografeer ik ook bruiloften. Ik heb altijd wel al iets creatiefs willen doen. Na mijn studie Bouwkunde en naast mijn master Wetenschapscommunicatie heb ik die creatieve kant kunnen ontwikkelen in fotografie. Een DSLR-camera had ik wel al een tijdje, maar toen pas begon ik echt te ontdekken dat ik fotografie heel erg leuk vind. Vooral dat je mensen kan laten stralen op foto’s vind ik het mooiste aan fotografie.

2 Durf stil te staan

Mijn bedrijf loopt goed. Ik ben tevreden met waar ik op dit moment sta. Ik hou van mijn werk, maar de balans tussen privé en werk vind ik belangrijker, dus daar heb ik wel aan moeten werken vorig jaar. Dat ik nu tevreden ben met waar ik sta geeft me wel het gevoel dat ik stil sta. De afgelopen jaren heb ik juist mezelf, mijn fotografie en bedrijf veel geprobeerd te ontwikkelen, dus ik ben er nog niet uit of stilstaan juist betekent dat het achteruit gaat.”

3 Ontwikkel op alle gebieden

José ontwikkelt zich niet alleen verder op fotografie gebied, maar ook op allerlei andere onderdelen van het ondernemerschap: ” Ik ben me ervan bewust dat je niet alleen jezelf moet ontwikkelen op gebied van fotografie, maar dat het hebben van een bedrijf betekent dat je je op heel veel andere gebieden moet ontwikkelen. Natuurlijk moet je eerst fotografie onder de knie krijgen, maar daarnaast zijn er nog een heleboel andere dingen waar je aan moet denken bij het runnen van een bedrijf.”

4 Ga gefocust aan de slag

Chan investeert in haar netwerk, zowel online als offline. “De meeste klanten komen bij mij binnen door mond-tot-mond reclame en social media. Veel van mijn klanten vinden mij op Instagram. Ze vinden mij via hashtags of doordat ik wordt aangeraden wanneer ze andere leveranciers of fotografen volgen. Verder heb ik ook veel te danken aan de Aziatische community in Nederland. Veel van mijn klanten krijg ik doordat hun vrienden mij aanraden. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om jezelf en je werk te laten zien. Je moet goed weten wie je ideale klant is en je alleen daarop richten. Zo kun je veel gefocuster aan de slag gaan met marketing.”

5 Kies een niche

Natuurlijk wil ik ook weten wat de meest gemaakte fouten zijn die Chan spot. “Fotografen durven geen niche te kiezen en willen alles doen, zowel families, als bruiloften, als dieren, als kinderen, als ondernemers etc. Ze zijn bang dat ze werk of klanten verliezen door een niche te kiezen. Ik denk juist dat je veel meer van je ideale klant kan aantrekken wanneer je specifieker bent. Daar word je zelf alleen maar gelukkiger van.”

6 Gebruik een mailing list

Niet alleen fotografeert deze businessbabe, ze geeft ook workshops. Voor de collega fotografen die ook workshops geven vroeg ik natuurlijk naar Chans manieren om die trainingen vol te krijgen. “Ik heb een mailinglijst met geïnteresseerden. Als ik een nieuwe datum heb voor een workshop mail ik deze lijst eerst. Wat later maak ik deze datum bekend op social media. Ik geef bijvoorbeeld een workshop over portretfotografie, hoe je mensen aanstuurt en poseert voor de camera, de techniek, nabewerking, workflow. Alle elementen die bijdragen aan een mooie portretfoto worden besproken. Aanmelden kan nog steeds!”

Inspiration by José Chan

“Werk hard en heb geduld. Gun jezelf en je bedrijf de tijd om te groeien, want dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Daar heb je tijd voor nodig. Probeer jezelf ook niet te vergelijken met andere fotografen, want iedereen heeft zijn/haar eigen weg te bewandelen. ‘Succes’ betekent sowieso voor iedereen weer wat anders, dus focus je op je eigen doelen.”

Laat ik meteen maar heel eerlijk zijn. Ik heb een fout gemaakt. Mag ik dat gewoon even zeggen? Ik heb een dikke vette fout gemaakt, maar ik heb er van geleerd. En daarom durf ik het hier wel uit te leggen.

Geen visie

Toen ik begon met mijn fotografiebedrijf, kende ik een heleboel marketingtools en tricks. Helemaal nadat ik met een vriendin een marketingbedrijf had en ik nog meer van haar leerde. Ik kende de strategieën en geijkte wegen. Maar toen ik ze voor mijn eigen fotografiebedrijf toepaste, maakte ik een fout.

Ik ging namelijk voor verkoop gerichte marketing en niet voor relatie gerichte marketing. Ik was bang om vol te gaan voor de marketing dus dacht ik geen visie uit, maar strooide links en rechts met de bekende verkooptrucjes. Advertentie hier, weggever daar, like en win acties en blogs. Het werkte maar een heel klein beetje.

Het licht gezien

Toen fotografie mijn fulltime business werd, wist ik dat ik aan de bak moest. Ik kon niet meer vertrouwen op simpele trucs, ik moest een echte visie voor mijn bedrijf én mijn marketing uitwerken. En dat deed ik. Ik ontwierp een visie gebaseerd op relatiemarketing in plaats van verkoopmarketing. En daarbij gebruikte ik 3 pijlers: Persoonlijk, Puur, Professioneel. Het is mijn overtuiging dat dit DE 3 p’s van effectieve marketing zijn.

Ik ging aan de slag. Ik professionaliseerde mijn logo en website, liet meer van mijzelf zien en durfde steeds kwetsbaarder en puurder zichtbaar te zijn. Ik ontwierp een funnel waar ik veel aandacht aan besteedde om ervoor te zorgen dat ik echt een relatie op zou bouwen met de lezer. En ik ging ook in klantgesprekken meer reageren vanuit mijn eigen persoonlijkheid, niet vanuit de gelikte sales persoon.

Diepe overtuiging

Het is mijn diepe overtuiging dat marketing voor fotografen alleen werkt als je die inzet om een relatie, een verbinding, een connectie op te bouwen. Wanneer je marketing inzet om een directe verkoop te doen, zul je veel minder effect hebben. Maar veel belangrijker nog: met relatiemarketing kun jij dicht bij jezelf blijven. Hoef je je niet anders voor te doen dan je bent en kom je niet spammerig of verkoperig over. Dat geeft zoveel meer plezier in het vermarkten van je product!

Een klant van mij schreef deze review:

https://www.facebook.com/eni.ojeaga/posts/10161456371310228

Zo bijzonder om dit op je Facebookpagina te zien verschijnen. En zie je de drie pijlers terugkomen? Persoonlijk, puur en professioneel. Het zit er allemaal in.

Geniet van je zichtbaarheid

Ik geloof dat als jij jouw marketing ook zo gaat inzetten: als middel om een relatie op te bouwen, je veel meer effect én meer plezier gaat hebben. Zo wordt marketing geen vervelend ‘moetje’ maar ga je genieten van je zichtbaarheid.

Wil je weten hoe je dit toepast? Schrijf je in voor mijn gratis webinar!

Wie mij al een poosje volgt, heeft het me al meerdere keren horen zeggen: ik haal al mijn bruiloften uit één enkele funnel. En dat zijn er bijvoorbeeld voor dit jaar 27. Omgerekend zou je dit sommetje kunnen maken: 

Ik gaf ongeveer €300,- uit aan het adverteren met mijn funnel en haalde daarmee een stuk of 32 kennismakingsgesprekken binnen waarvan 27 ook hun bruiloft bij mij boekten. Een simpele en goedkope manier dus om klanten binnen te halen.

I tried it all

Ik heb het allemaal gedaan. Op evenementen staan, adverteren op theperfectwedding, Google Adwords. Sommige methoden werkten een beetje, anderen nauwelijks. Maar het aanmaken en aanzetten van een funnel heeft voor mij altijd gewerkt. Sterker nog: als ik wat ruimte in mijn agenda zie aankomen, zet ik de funnel aan en al het te druk is, gaat hij weer even uit. Zo’n controle geeft het adverteren met een funnel mij.

Wat is het precies?

Maar misschien weet je eigenlijk nog niet eens wat een funnel precies is? Een funnel is een snelle manier om door middel  van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Even praktisch wat je ervoor moet maken: 

In 1 avond kun je het klaar hebben staan en daarna mogen de klanten binnenstromen. En wat vooral fijn is: je hoeft er dan ook niet heel veel tijd meer in te stoppen. Ik heb namelijk nooit genoeg tijd, jij wel?

Relatie

Hoe komt het dat een GOEDE funnel zoveel effect kan hebben? Omdat een klant een proces door moet voordat hij bij jou gaat kopen. Fotografen bieden vaak direct hun aanbod aan, en dat werkt dus niet! Je moet een relatie opbouwen met een klant en het vertrouwen geven dat jouw aanbod het beste is. Een funnel is daar een uitstekend middel voor! Lees hierover ook mijn laatste blog op mijn website waarin ik dit verder uitleg.

Een eigen funnel

Het allereerste dat ik dus meestal doe als ik een fotograaf coach, is samen een eigen funnel bouwen. Dat kan namelijk heel snel effect hebben, als je het goed doet.

Masterclass

Dat laatste is dan wel weer belangrijk. Want in 1 freebie kan ik je niet genoeg informatie geven om een goede funnel aan te kunnen zetten. Daarvoor moet je even een ticket kopen voor mijn masterclass!

Voor maar €27,- ontdek je in deze uitgebreide masterclass precies of een funnel ook voor jou werkt. Ik laat je mee kijken achter de schermen en bespreek echte casussen. Zo leer je niet alleen waarom een funnel werkt maar ook hoe!


Van een collega fotograaf kreeg ik de volgende vraag: “Ik zie steeds dat bedrijven bij hun Google vermelding ook de recensies van Facebook en soms ook andere bedrijven erbij hebben staan. Hoe kan ik dit instellen?”

Geen knop

Nu wilde ik dat ik je zo even de knop kon aanwijzen waarmee je dit aan kunt zetten, maar dat gaat helaas niet lukken. Of jij wel of geen recensies bij je Google vermelding hebt staan, hangt namelijk af van het Google algoritme. Je kunt dus niet met een instelling of een code er zelf voor zorgen dat de recensies er bij komen te staan.

Algoritme beïnvloeden

Gelukkig is er een aantal dingen dat je kunt doen om het algoritme een beetje te beïnvloeden. Dat heeft vooral te maken met dat Google de recensies op Facebook (of andere websites) moet kunnen herkennen als zodanig. Hier zijn mijn tips:

Bij mijn zoekresultaten verschijnen meteen 2 recensie resultaten op de eerste pagina

1 Verzamel VEEL reviews op je Facebookpagina en blijf ook steeds nieuwe verzamelen

2 Stel je Facebookpagina in als lokaal bedrijf, oftewel: geef een adres op voor je bedrijf in je pagina. (Je kunt aanvinken dat deze niet zichtbaar is, maar wel doen dus!)

3 Richt Google ‘Mijn bedrijf’ uitgebreid in

4 Gebruik precies dezelfde naam voor je Google Mijn Bedrijf als voor je Facebook pagina

5 Gebruik overal dezelfde NAW gegevens.

6 Gebruik een review widget op je website

7 Google op je eigen bedrijfsnaam en kijk of er op de eerste pagina aan zoekresultaten ook review pagina’s bij zitten. Dat zijn namelijk de pagina’s die mee tellen en die Google oppakt om als externe review te laten zien.

Succes!!


Je vindt dit topic met de volgende zoektermen:

Stop nu met het kijken naar het groene gras van de buren en ga ZELF knallen met je business!!

Gratis webinar!

Oh oh oh, wat was ik bang om te investeren. Terwijl ik was opgeleid als communicatie specialist en dus DROMMELS goed wist wat de effecten van marketing zijn. Maar ik was zo bang dat het geld dat ik er in stopte er niet meer uit zou komen. Was ik even dom bezig! Want toen ik eindelijk kwam in standje ‘gaan met die banaan’ haalde ik mijn investering er voor 1000% weer uit. Weten hoe jij ook moeiteloos meer klanten binnenhaalt? Meld je aan voor deze webinar en ik vertel je er alles over!

Ik geef deze webinar alleen nog op 21 nov en 2 dec!

MAN! Wat heb ik al die jaren getrokken aan mijn bedrijf zeg. Ik moest er zoveel energie insteken en had eigenlijk nooit het resultaat dat ik wilde. Super vermoeiend en mega frustrerend. Vooral omdat ik fotografen om mij heen zag bij wie het moeiteloos bleek te gaan…

Effectieve marketing voor fotografen

Toen ik op een kruispunt kwam te staan en besloot om EINDELIJK mijn marketingkennis ook toe te gaan passen voor mijn eigen bedrijf, toen was het ineens snel voor elkaar. Wat ik al voor tig andere bedrijven had gedaan, maar nooit had durven doen voor mijn bedrijf: effectieve marketing in gaan zetten. Het werkte als een tierelier. En daar zit dus meteen jouw eerste stap. Het achterhalen van jouw blokkades en die doorbreken. Voor mij was het de angst om mijn investering niet meer terug te zien.

Was ik even DOM! Met een beetje investeren haalde ik juist duizenden euro’s winst binnen. Sterker nog: voordat ik mijn marketing op orde had, moest ik knokken voor een paar bruiloften per jaar. Nu haal ik met 1 simpele funnel met gemak 25 bruiloften per jaar binnen en moet ik ook nog heel veel stellen afwijzen.

The big picture

Het is voor mij nooit het doel om ZOVEEL mogelijk klussen binnen te halen. Met 25 bruiloften is het ook echt wel klaar. Wat wel mijn doel is? Ik wil niet hoeven leuren. Ik wil niet keihard werken aan iets dat ik niet leuk vind. Met het extra geld dat ik verdien door meer klanten binnen te halen, kon ik een VA aannemen die mijn administratie doet. Ik kan een schoonmaakster betalen om mijn huis bij de houden (dat vind ik namelijk ook niet leuk 😛 :P) en ik kon een nieuw huis met studio erbij kopen zodat ik niet zoveel meer hoefde te reizen en meer bij mij gezin kon zijn. Dat is the big picture. Genieten van het werk dat ik doe en kunnen gaan voor the big picture.

Dus was is jouw droom?

Waar ga jij naar toe? Lukt het jou al om verder te kijken dan volgende maand omdat je weet dat je toch wel genoeg omzet binnenhaalt? Ben jij al zo volgeboekt voor de komende maanden dat je al lang bezig bent met de plannen voor 2020 en 2021? Nee? Dan daag ik je uit! Ga aan de slag! Want wat ik kan, dat kun jij ook.

Begin bij het downloaden van mijn gratis e-book: Boost je Business.

Ik hoor het wel eens. “Foto’s moeten zichzelf verkopen.” “Een goede fotograaf heeft geen marketing nodig.” Denk jij dat ook wel eens? Je kunt uren besteden aan een goede eigen stijl, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook gezien wordt.

Bekende fotografen

Alle (wereld)beroemde fotografen hebben één ding gemeen. Ze hebben een steengoede marketingafdeling. Neem nu Kelly Brown, die we kennen als newbornfotograaf. Dacht je dat zij puur door haar eigen netwerk zo bekend is geworden? Nee toch! Met enige regelmaat verschijnen haar advertenties op mijn Facebook tijdlijn. En met succes, want inmiddels staat mijn bibliotheek op haar website vol met haar cursussen. En dat geldt voor meer grote namen.

In orde

Dus heb je jouw stijl op orde, kloppen je foto’s maar lukt het nog steeds niet om meer klanten binnen te halen? Helemaal niet raar! Er zijn zoveel fotografen dat het lastig is om je doelgroep te bereiken. Gelukkig kan marketing je daar heel erg goed bij helpen!

Angstaanjagend stil

Toen ik een portfolio had opgebouwd voor trouwfotografie, was het mijn doel om 2 betaalde opdrachten binnen te krijgen voor het eerste jaar. En het liefst wilde ik 4 bruidsparen vinden die ik tegen voltarief mocht fotograferen. Ik zette mijn portfolio online op mijn website, jubelde op mijn Facebook en Instagrampagina’s dat ik te boeken was en leunde achterover. Er gebeurde niks….

Adverteren, kan dat uit?

Ik wist wel dat ik een advertentie aan moest zetten en ik wist ook prima hoe dat moest want ik werkte als marketingspecialist. Maar ik was bang. Wat als ik honderd euro zou investeren in een advertentie en er zou nog steeds niets gebeuren? Toen ik mezelf zo hoorde denken, gaf ik mezelf een grote mentale schop onder mijn kont. Ik had toch al een hele poos geleden geleerd dat ik moest durven investeren om te zorgen voor groei. Ik maakte een brochure, zette een trechter aan op mijn website en begon met adverteren. Ik begon in januari. In dat jaar haalde ik 23 bruiloften binnen, waarvan 11 nog voor datzelfde jaar. Kosten voor het adverteren? €225,-

Ik spreek heel vaak fotografen die wel eens willen beginnen met adverteren, en ook weten dat ze dat nodig hebben, maar gewoon geen tijd of lef hebben. Daarom ben ik deze website gestart. Nu jij er aan toe bent om echte stappen te zetten, wil ik je helpen om echt aan de slag te gaan! Hoeveel meer klanten wil jij krijgen?

Bekijk wat jouw allereerste stap naar succes is!